5

Jak řešit konflikty na pracovišti a budovat dobrý kolektiv

msg life Slovakia » Články » Kariéra » Jak řešit konflikty na pracovišti a budovat dobrý kolektiv

11. 08. 2023

5 min. čítania

Kdekoliv jsou lidi, nastane občas nějaký konflikt. Ale pokud se to stane na pracovišti, s lidmi, kteří se vídají denně, nepříjemná situace může narůst do nevídaných rozměrů. I když konflikt není zrovna něco, s čím se potýkáme rádi, je to zároveň příležitost na zlepšení komunikace a posílení vztahů. Protože nedostatek nebo nesprávná komunikace je nejsnadnější cestou ke konfliktu a nepochopení. Pokud se ti tedy z myšlenky na práci a kolegy někdy stahuje žaludek, poradíme ti, co s tím.

Vztahy na pracovišti

Nikomu se nechce do práce za špatným kolektivem. Zejména intriky, pomluvy, obtěžování nebo diskriminace nemají na pracovišti co dělat. Ale všichni jsme někdy měli takového kolegu či šéfa. Nebo dokonce samozvaného šéfa – kolegu, který si libuje v bossingu i když na to nemá pověření ani postavení. Jistě si umíš dle těchto popisů vybavit konkrétní lidi a jaký vliv jejich chování mělo nebo pořád má na tvůj pracovní výkon a duševní zdraví.

Konflikty a neshody můžou na druhou stranu přinést i něco dobrého. Pokud ovšem nepřerostou do situace, ze které se jen těžko hledá cesta zpět. Konflikty jsou příležitostí ke zlepšení komunikace a vytvoření otevřenější atmosféry na pracovišti a pracovním týmu. Mnoho konfliktů vzniká obyčejným nedorozuměním a nedostatkem komunikace.

Jak konflikty na pracovišti řešit

Mezilidské vztahy jsou a vždy byly složité. Ale trávit pět dní v týdnu s nepříjemnými kolegy nebo šéfem málokdo ustojí. Deprese, vyhoření, rozpad vztahů i mimo práci – to je jen několik věcí, které ti vlivem takového prostředí hrozí. Konfliktům na pracovišti se nejspíš zcela nevyhneš, ale vyřešit je s kolegy můžete jen společně. Zapojit se musí všichni, včetně nadřízeného. Samozřejmě neexistuje univerzální klíč na vyřešení každého problému, ale můžeme si v několika bodech říct o základním postupu:

  • Nečekej, až bude pozdě. Tím, že problémy zameteš pod koberec, nezmizí. Naopak, jednoho dne se na tebe sesypou všechny naráz a ty se budeš divit, odkud se tak náhle objevily.
  • Neřeš problém před celou kanceláří. Ani když jsi právem naštvaný. Ani když tvůj pohár trpělivosti přetéká proudem a ty si myslíš, že by to už konečně měli slyšet všichni. Tím jen přiliješ olej do ohně a místo řešení naopak situaci ještě více vyeskaluješ.
  • Nevybírej si strany. Pro vznik nedorozumění je potřeba minimálně dvou lidí a málokdy je vina za celý konflikt jen na jednom člověku. A každý vidí situaci nějak. Vyslechni si všechny strany a ideálně i někoho, kdo není do konfliktu zapojený, než si vytvoříš názor nebo navrhneš řešení. Všichni zúčastnění se potřebují cítit vyslyšeni.
  • Hledej kompromis. S řešením by za ideálních okolností měli být spokojeni všichni. Ne vždy to jde, ale zkus oběma stranám alespoň v něčem vyhovět.
  • Ujisti se, že se problém vyřešil. Po nějaké době si opět promluv s lidmi, kteří měli konflikt a zjisti, jak se jejich vztah vyvíjí od té doby.

Jak konfliktům předcházet

Stejně jako chodíme na preventivní prohlídku k zubaři abychom předešli kazům, tak i konflikty na pracovišti je nejlepší zachytit, ještě než se vystupňují a budou mít nezvratitelné následky. Komunikace je klíč a naprostý základ jakékoliv spolupráce. Pravidelný pokec jeden na jednoho s nadřízeným může snadno pomoct podchytit konflikt již v zárodku. Zkušený team leader si blížící se problém všimne a může ho začít řešit. Kromě vztahů mezi kolegy může ale nepříjemná situace nastat i například z důvodu mzdy, nedostatku prostoru k růstu, nevhodných pracovních podmínek nebo strachu z výpovědi. Tyto situace je potřeba neodkladně řešit s nadřízeným nebo HR.

Jak už jsme zmínili, častou příčinou konfliktu je nedorozumění. Dobrým příkladem je špatně pochopená e-mailová komunikace. I když je u vás atmosféra trochu uvolněnější a třeba používáte v e-mailech emoji, skutečný tón hlasu nebo emoce ani ty nenahradí. Nemluvě o tom, že mnoho lidí, zejména z různých generací, používá ty samé emoji jinými způsoby. Člověk na druhé straně může zprávu vnímat mnohem méně přátelsky, než byla myšlena, nebo třeba nepochopit vtip či nadsázku. Osobní komunikace je proto v situaci, kdy se řeší vážná nebo důležitá věc, vhodnější. Případné nedorozumění si můžete vysvětlit rovnou.

Co můžeš udělat, i když nemáš moc rozhodovat

Řešení konfliktu je spíše výsadou nadřízených, jak jsme ale zmínili výše, do řešení konfliktu by měli být zapojeni všichni. Skupinová snaha může pomoct zjistit, proč ke konfliktům vůbec dochází a jak jim do budoucna předcházet. Tak nebude potřeba řešit ten samý problém pořád dokola.

I když není tvoje pravomoc řešit konflikty, pořád můžeš pomoct. Když vidíš, že se schyluje k hádce, zkus ji zastavit a přesvědčit kolegy, aby si problém vyříkali v klidu. Třeba i později, až bude více času. Pokud je zřejmé, že nastalo nedorozumění a ty víš proč, zkus ho vysvětlit. Nezasahuj ale příliš, protože se může snadno stát, že se situace obrátí proti tobě. Pokud cítíš, že je řešení konfliktu nad tvoje síly nebo už situace zašla příliš daleko, promluv si o tom s nadřízeným. Třeba o neshodách na pracovišti vůbec neví.

Když ale tvoje snaha o zlepšení vztahů připomíná spíš pověstný boj s větrnými mlýny a vedení s tím nic nedělá, nejlepším řešením může být výpověď nebo přesun do jiného týmu. Pokud se vztahy na pracovišti stanou tak toxickými, že už nevidíš cestu zpět, vždy máš možnost odejít. A při hledání nového zaměstnání zkus zjistit, jak často se tam střídají lidi. To je docela velký indikátor pracovní atmosféry.

11. 08. 2023

5 min. čtení

Mohlo by tě zajímat