Ať už jsi na profesní sociální síti LinkedIn již delší dobu, nebo sis účet založil teprve nedávno, pravděpodobně tě zajímá, jak začít a jaké by měly být tvé další kroky. Poradíme ti, jak vytvořit úspěšný profil na LinkedIn, který odstartuje tvou kariéru v oblasti IT a upoutá pozornost potenciálních zaměstnavatelů.
LinkedIn je sociální síť zaměřená na navazování pracovních kontaktů a budování tvé značky na trhu práce s cílem zviditelnit se a najít vysněnou práci. Přinášíme ti proto pět kroků, jak si založit osobní profil na síti LinkedIn a zapůsobit na budoucí zaměstnavatele jako odborník v oblasti IT.
Důkladně vyplň svůj osobní profil na síti LinkedIn
Osobní profil na platformě LinkedIn je tvou online vizitkou a jeho úplné vyplnění je základem pro další aktivity. Podrobné pokyny, jak správně vyplnit osobní profil, jsme již popsali zde. Sociální síť umožňuje uvést mnoho podrobností a důležitých informací, které tě odliší od konkurence. Díky praktickému průvodci tě LinkedIn navíc nenechá odejít od rozpracované práce.
Vyplň proto ve svém profilu co nejvíce relevantních informací a nezapomeň použít slova, která jsou klíčová pro oblast IT a tvou konkrétní specializaci. Nezapomeň uvést programy, programovací jazyky, software nebo jiné znalosti a dovednosti, které máš. Doporučení, co můžeš a co bys měl zahrnout do svého profilu na LinkedIn, jsou přehledně napsána v tomto článku. Díky tomu tě bude možné ve vyhledávání platformy snadno nalézt. Správně vyplněný profil slouží také jako tvůj online životopis, který si můžeš stáhnout ve formátu PDF.
Rozšiřuj svou síť kontaktů
Na rozdíl od sítě Facebook, kde jsi většinou propojen pouze se svými přáteli a známými, LinkedIn sdružuje tvé kontakty a profesní kontakty, které potřebuješ nebo můžeš potřebovat v budoucnu. Čím více lidí je s tebou propojeno, tím více zajímavých kontaktů, informací, a tedy i možností spolupráce můžeš získat.
Věděl jsi, že...
…Networking, neboli „vytváření sítí“ je sdílení informací nebo služeb mezi lidmi, podniky nebo skupinami? Je to také způsob, jak mohou jednotlivci rozvíjet své pracovní vztahy. Výsledkem je budování kontaktů nebo sítí, které mohou být pro jednotlivce užitečné v profesním i osobním životě.
Spoj se proto se svými kolegy z IT, se zákazníky či klienty nebo s lidmi, kteří se jimi mohou stát v budoucnu. Nezapomeň však, že když si zobrazíš něčí profil, dotyčný zjistí, že sis ho prohlédl. Dobrou zprávou však je, že tuto funkci lze snadno vypnout. Najdeš ji v nastavení svého profilu. Můžeš tak procházet profily potenciálních kontaktů a známých a vybírat si nejvhodnější spojení, která ti pomohou vytvořit úspěšný osobní profil na LinkedIn a získat vysněnou práci.
Vytváření a publikování kvalitního obsahu
Na co mít podrobný profil na LinkedIn a širokou síť kontaktů, když na sebe neupozorníš? Účinným způsobem, jak zviditelnit své jméno, je publikování atraktivního obsahu. Můžeš například vytvářet příspěvky a přidávat vlastní fotografie, videa nebo zajímavou grafiku, prezentovat vlastní práci a úspěchy, aby ses zviditelnil a zároveň ukázal, co umíš, nebo chytře a jednoduše komentovat obsah ostatních uživatelů.
Aktivita je základem funkčního a úspěšného osobního profilu. Vytvářením vlastního obsahu a reagováním na příspěvky ostatních uživatelů se tvá osobní značka rozšíří mezi další relevantní osoby, což ti umožní snadněji navázat nová spojení. To ti také výrazně pomůže získat vysněnou práci v oblasti IT.
Vytvářej interakce a zaujmi hodnotným obsahem
Kromě vytváření relevantního obsahu je důležité být aktivní, komentovat a zapojovat se do diskuze k příspěvkům, které tě zajímají, inspirují, vzdělávají nebo třeba i pohoršují. Je dobré mít svůj názor a prezentovat ho, zvláště pokud máš k tématu nějaký výstižný komentář, který diskuzi obohatí. Tímto způsobem můžeš také zvýšit návštěvnost svého profilu a zviditelnit se.
Samozřejmě zveřejňuj pouze to, co považuješ za zajímavé a důležité a co chceš sdílet s ostatními. Zároveň však komunikuj k tématům, která tvá cílová skupina ocení. Možná tě to překvapí, ale patří sem i zábava – i na LinkedIn se uživatelé chtějí pobavit a oddechnout si. Zejména pokud jde o vtipné obrázky z prostředí IT.
LinkedIn se svým původem a účelem řadí mezi profesní sociální sítě. Primárně bys tedy měl komunikovat o dění ve své firmě nebo podniku, o reakcích a komentářích k aktuálním událostem. Přínosná je také zpětná vazba ve formě referencí, například o přínosu obchodních partnerů společnosti nebo o úspěšně realizovaných IT projektech.
Buď aktivní ve skupinách
Dalším způsobem, jak o sobě dát vědět na síti LinkedIn, jsou profesní a zájmové skupiny. V těchto skupinách máš velký prostor pro zveřejňování příspěvků, diskuzi s ostatními členy skupiny i sdílení obsahu z osobního profilu. Je dobré využívat skupiny zaměřené buď na IT obecně, nebo na tvou konkrétní specializaci, případně na konkrétní dovednosti, například programovací jazyk, a být v nich aktivní.
Ve skupinách můžeš sdílet své znalosti s ostatními, získat rady, inspiraci a pomoci řešit problémy ostatních. Nejdůležitější výhodou členství ve skupinách jsou však nové kontakty a možnost sebeprezentace. Připoj se proto k několika skupinám a snaž se jich co nejvíce účastnit.
Prohlédni si zájmové skupiny na LinkedIn. Je jich nekonečně mnoho. Můžeš si vybírat od zájmových, přes profesní až po absolventské. Koneckonců si můžeš na LinkedIn založit i vlastní skupinu a vybudovat si tak svou síť kontaktů. Nejenže navážeš nové kontakty, ale také si rozšíříš povědomí o tom, na co se specializuješ, co tě zajímá a o co se chceš podělit s ostatními.
Nejdůležitější je mít realistická očekávání
Už víš, jak si založit profil na síti LinkedIn, ale nezapomeň, že úspěšný profil, který ti pomůže získat tisíce kontaktů a zakázek, nevytvoříš přes noc. Začátky jsou vždy náročné, proto se nenechej odradit pomalu rostoucím počtem známých nebo malým počtem interakcí s tvými příspěvky. Pokračuj v budování osobního profilu podle našich pokynů a pracuj na přidávání kvalitního obsahu, který zaujme a vyvolá diskuzi. Jen tak se tvůj profil rozšíří a s ním i tvá šance na skvělou pracovní příležitost v oblasti IT.